•25 Mei 2009 • Tinggalkan Komen

ATAS PERMINTAAN RAMAI..

MEDAN IDAMAN  [ OTK ]

BATU 6 , GOMBAK

[Sebelah farmasi VITACARE / REST. HAJI TAPAH]

MENGANJURKAN

KELAS BERMULA : 1 JUN 2009 [ISNIN]

HARI

WAKTU

SUBJEK

ISNIN

6.30pm – 8.15pm

Pengajian Am [Kump. 1]

8.30pm – 10.00pm

Sejarah

SELASA

5.00pm – 6.30pm

Pengajian Am [ Kump.2]

6.45pm – 8.30pm

Bahasa Malaysia

RABU

5.00pm – 7.00pm

Geografi

YURAN  DAFTAR

RM 30.00

YURAN BULANAN

[mengikut Subjek]

1 Subjek

Rm 55.00

2 Subjek

RM 100.00

3 Subjek

RM 140.00

Subjek ke-4 dan seterusnya

RM 35.00

Kelas bermula

1 jun 2009 [ Isnin]

UNTUK PERTANYAAN DAN PENDAFTARAN HUBUNGI : CG. MAZLAN : 017-6529071 @ 017-3449152 ATAU  LAYARI BLOG: http://www.cikgulan.wordpress.com

-Diajar oleh GURU PAKAR, BERPENGALAMAN melebihi

24 tahun mnhajar di peringkat STPM

pengajian am laras A sastera

•16 Mei 2009 • 1 Komen

Kump.Soalan A[Laras Sastera]

SOALAN TUMPUAN:Kerajaan memberi tumpuan utama kepada sektor pertanian dalam ranc. malaysia Kesembilan [RMK-9] yang mampu menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.Namun, wujud halangan dalam usaha membangunkan

sektor tersebut.Bincangkan pernyataan di atas[25m]

-Kata kunci Soalan: Bincangkan

-Tema Soalan:Pembangunan sektor Pertanian

-Kehendak soalan:Soalan terbahagi kepada 2 bhg,iaitu;

1]-Sumbangan sektor pertanian

2]-halangan yang dihadapi

[Keperluan 2 + 2 idea]

SUMBANGAN

1]-Membekalkan sumber makanan

2]-Menyumbang kepada pendapatan negara

3]-Sumber bahan mentah kepada sektor perindustrian

4]-menyediakan peluang pekerjaan

HALANGAN

1]-Penggunaan tanah yang terhad

2]-Kekurangan tenaga buruh

3]-Peningkatan daya persaingan  dalam pasaran dunia /persaingan komoditi

4]- Daya dan mutu pengeluaran yang rendah

*agrotek,Sepang..*

•25 April 2009 • Tinggalkan Komen
  • Agrotek merupakan tempat pertanian yg menggunakan teknologi @ dlm kata lain pertanian berteknologi.
  • Kajian yang akan dijalankan ialah kaji selidik menegenai penubuhannya, pemilikan,modal,pasaran dan lain2 lagi.
  • kajian lain ialah menegnai kesan penubuhan agrotek kepada persekitaran budaya serta kepada alam sekitar fizikal.

sayursayur-sayuran

+makin sibuk+

•25 April 2009 • Tinggalkan Komen

Sekepg gambar dpat mencoretkan 1000 perkataan.. :p

image006

image0071

image008

*minggu yg penat dan sibuk.

*harap dpt blik kg,nak rasa angin segar pulak..hehehe

IKS..[industri kecil & sederhana]

•25 April 2009 • 2 Komen

Semua orang mesti tahu yang IKS 2 mksud nya industri kecil & sederhana..

tp,x ramai yang tahu apa sebenarnya yg ada kat situ..

Kalau nak tahu kene lar ikut rombongan cikgu ni..[chewah!! sempat lak promote..]

ok semua..tmpt yg kita nak gi ni kat Bangkung..pelik yer?? kat Selangor tempat tu..

Dekat Bangkung ni ada industri pembuatan kerepek  mcm kerepek ubi kayu,kerepek pisang dan juga keledek..hmm..industri buat tempe pun ada gak..Tempe ni setahu cikgu makanan kegemaran orang jawa.Diperbuat drpd kacang soya dan kemudiannya dimampatkan..

Hah,nak tau lbh lanjut ikut rombongan cikgu nanti..tak mahal pun..RM45 je..

Dekat kawasan industri ini,pelbagai kaian akan dijalankan..Antaranya :

1.Kaji selidik melalui soal jawab.

-mengenai sejarah penubuhan.

-pasaran output.

-cabaran yang dihadapi.

-bantuan yang diterima.

2.Kajian rawak/rambang di persekitaran

uiks..pantai lagi??

•20 April 2009 • Tinggalkan Komen

ok,ok..masih bekaitan dgn pantai kitew tuh..cikgu maksudkan Pantai Bagan Lalang…hehehe

banyak yg ada kat situ..kemudahan asas lar..jgn nak pk benda len plak!!

  • pengangkutan [mcm bas ke,kete korg sndri ke,teksi mmg semestinya & kete jiran2 pun ade..]
  • komunikasi lak.. [kedai topup kat sana mmg besapah!!,pondok telefon?? aiyo..huhuhu]
  • tmpt tdo @ penginapan.. [nama pun pantai,byk kat sana-Sri Malaysia DLL]
  • rumah ibadat [mmg disediakan surau..[kalau nak kuil @ tokong rasanya dkt pekan ada]
  • kump.pengusaha @ peniaga lar..

antara kajian geografi yg blh dilakukan..

1.utk geo.alam sekitar fizikal..

  • pengukuran pantai
  • mencari nilai gradien kawasan pantai
  • mengkaji tentang tumbuhan asal yang kedapatan di kawasan pantai [tumb.semulajadi]
  • aspek pandangan darat permukaan pantai
  • tahap kejernihan air laut kawasan pantai tersebut sekiranya tahap kejernihannya rendah
  • pengaruh aktvt manusia [positif & megatif]

2.utk geo.alam sekitar manusia..

  • kajian tentang perletakan kawasan kajian
  • memahami kegiatan yang dijalankan [faktor mempengaruhi]
  • kesan pembangunan ekonomi
  • persekitaran budaya & fizikal kawasan
  • peranan yang dimainkan agensi-agensi yang terbabit dalam kegiatan ekonomi yang dijalankan

+ Gambar Pantai Bagan Lalang +

•19 April 2009 • Tinggalkan Komen

-Pemandanagn di waktu pagi-

+pemandangan di waktu pagi+

:sgt menyamankan!!:

-di tepi pokok

+tengah hari+

:tetap cantik kan?? w’pun panas masa tu:

sunset

+petang+

:sgt2 cantik.rasa xnak blik kl.sgt2 tenang: